fredag 19. september 2008

En gammel bok

Jeg snakket med min datter om en bok jeg husket fra barndommen som jeg syntes var så morsom, nemlig Smultringene. Det var alt jeg husket av den. Da sa den unge damen at jeg måtte jo kunne finne den på Internett, så jeg Googlet smultringene og vips, så var jeg inne på et antikvariat, Eventyret antikvariat, og der var boka. Så den kjøpte jeg sporenstreks. Den er akkurat så morsom som jeg husker, Homer heter helten, byen heter Centerburg og historien er nok ganske gammel nå, første opplag er fra 1943, men denne boka er utgitt av Bokklubbens Barn en gang i 80-årene. Kjempemorsom. Onkel Ulysses er så glad i dippedutter av alle tekniske slag og har kafè hvor de fleste tekniske nyvinninger befinner seg, også smultringmaskinen. Homer hjelper onkel med å "ordne" den, og så begynner den å lage smultringer og det stopper den ikke med! Til slutt må de selge unna så godt det lar seg gjøre, 2 smultringer for 5 c (jeg sa at det var en GAMMEL bok ikke sant?) og røra til smultringene ble laget av en "fiiiin" dame som stoppet utenfor og ville ha en kopp kaffe. Og tenk, så mister hun diamantarmebåndet sitt, og utlover en belønning på 100 dollar til den som finner det! Skal si det blir fart i salget da. Dette er garantert en bok som ikke er PK, men kjempegøy synes jeg!

1 kommentar:

Monstermønster sa...

Oiiii! Den har vi også! Og den er lest fillete.

God tur til Køben, jeg var på ferie og rakk ikke svare deg på garnbutikker.