fredag 3. april 2009

NEW YORK, NEW YORK





















is a wonderful place! Veeel, kanskje noen ganger, men med stormer rundt ørene og minus 6 grader var det ikke så innmari OK å spasere i New Yorks gater i januar! Men, det var jo ikke derfor vi kom heller, vi skulle i operaen, The Metropolitan Opera 4 kvelder på rappen og få med oss verdensberømte sangere og oppsetninger. Det vil jeg si, det ER noe annet med vidunderlige kostymer og aldeles praktfulle kulisser, enn å få en haug med esker på scenen som illuderer all verdens forskjellige ting med kostymer som ligner det som er igjen etter et loppemarked! Å se Manon i en tidsriktig (rokokko) rød silkekjole er litt flottere!






Igjen hadde vi valgt Paramount Hotel på 46th Street, ca. 100 m fra Times Square. Vi vil gjerne bo sentralt. Denne gangen fikk vi et rom hvor vi faktisk kunne gå rundt senga og sitte i en stol også. For rommene er knøttsmå, men det var jo ikke der vi hadde tenkt å være da. Gemalen elsker museer, så jeg ble med på Metropolitan Museum en dag. Han går rundt og nyter og jeg sitter på kafeen og har det bra, skriver kort og leser! Han fikk også med seg Guggenheim museet og var innom MoMa (museum of modern art), så han fikk med seg det. Jeg fikk med meg Macy's og Burlington Coat Factory. MYE morsommere.






En av kveldene spiste vi middag på the Met også. Fantastisk sted den restauranten, god mat, elendig service! Men nå er vi kanskje litt blaserte når det gjelder service på restauranter som koster skjorta! I alle fall, en opplevelse, og det skal man jo ikke kimse av!






Men vi gikk og vi gikk, syntes jeg, og det var flott vær en dag, så det ble et par bilder også.
Og siden min tekniske innsikt er lik null (jeg trenger hjelp), så kom bildene først og jeg vet ikke hvordan jeg skal få tekst innimellom. Men da får jeg ta det her.
Bilde 1 er parkering på New York manèr, i høyden. I teatertiden om kvelden var det stappa fullt der.
Bilde 2 viser drosjene som venter på tur langs fortauet og huset til høyre er the Marriot Hotel. Det er veldig fjongt.
Bilde 3 er Times Square, om kvelden er det flott der, med alle neonreklamer. Men alle hus er jo påklistret reklameplakater. Vet ikke hva de klager for i Oslo!
Bildene 4 og 5 er fra New Yorks gater. Vi var ute og spaserte EN dag, dagen etter blåste vi bort!

Ingen kommentarer: