tirsdag 21. juli 2009

Sokker i flere utgaver

Dette er sokker med perlekant aller øverst på sokkekanten. Strikket i alpakka og ikke så veldig slitesterke akkurat, men ganske pene. Strikkepakke fra Hobbyklubben, med garn, pinner og perler. Oppskriften ikke så veldig OK, men det gikk etterhvert.

Sokker i Noro-garn, japansk garn med masse flotte farger i overganger. Garnet var IKKE godt å strikke av, det var tørt og tykt og tynt, så det ble visst "struktur" i sokken. Men den ser jo rimelig OK ut da, fargene er gilde og fine. Standard sokker i fint garn (for dette er ikke noe billiggarn fra Europris!!!) Og så er det perlesokker da. To par, et par voksne og et par barn, rader med perler på vrangborden, så de er vel ikke så lure i støvler, men pene er de jo. Her er det brukt sokkegarn på begge parene, og de inneholder jo 25% av noe "kunststoff" ved siden av ulla, så de skulle jo kanskje være slitesterke. Først ute er detaljene. Barnesokker er rosa



Og de voksne sokkene er lilla!



Og her er begge parene som ser greie ut!









Og så greidde jeg det igjen. Vips, så var alt vekk! Jeg skjønner det vel kanskje etterhvert? Huff og huff, jeg trodde ikke jeg var SÅ gammel at jeg ikke skulle huske noe som helst. Men, tre forsøk - en krone!!! Jeg strikker sokker stort sett hele året, noen blir litt fancy og andre ganske standard. De blir som regel laget til herrer og barn, for det nytter jo ikke med noe som er skikkelig fancy i gummistøvler og skistøvler! De er kun for å sitte pent med bena på en krakk og vifte med tærne, særlig fordi noe av garnet heller ikke egner seg til uttrykket "slitesterkt". Jeg må snart gjøre som min svigermor som strikket med nylongarn på hæl som forsterkning. Det ble bra, men det spørs vel om nylon er det som er mest vanlig i strikkegarn for tiden!!! Det går jo i soya og melk og hamp og jeg vet ikke hva!

1 kommentar:

Babben sa...

Hei, og takk for koselig besøk i bloggen :-) Ser nå ut til at du har fått strikket en del flotte sokker-par også. Disse perlesokkene var jo bare lekre!