tirsdag 21. juli 2009

Reise til Venezia


Endelig fikk jeg kjøre(?) gondol. Det var riktig flott, gondolen var sort og blank med "gull" og rød fløyel og gondolieren var nesten som i gamle dager, flott hatt og genser (det var ganske kjølig for å si det sånn), MEN han sang ikke. Det burde han ha gjort synes jeg! Rialto broen med alle turistene. Var det turister noen steder, så var det i alle fall her. Spennende å kjøre gondol under, som man kanskje ser, ikke helt flatt vann, og det var jo som en hovedgate i en annen by, bare med båter i stedet for biler. Varebåter og bussbåter og ambulansebåter og jeg vet ikke hva, spennende. Dette her er altså Canal Grande!


Og nok en bro, hvis du ser godt så ser du "Sukkenes bro" inni all reklamen. Jeg var nærmeste sjokkert over at man kunne gjøre noe sånn! Broen (som tilhører Doge-palasset) var omringet av skarpt blå plakater med reklame for diamanter med en vakker dame som bar dem! Her skal det bli penger! På en måte så skjønner jeg det, å vedlikeholde noe sånt som dette palasset må være grisedyrt, så dette er jo en måte å få inn penger på da! Nokså mange som så dem, for å si det sånn!

Ikke lov å fotografere inne i Doge-palasset heller, men jeg snek meg til et av taket. Det var helt utrolig flott, fikk kink i nakken av å se på dem. Nesten alle takene var like fine.

Dette tårnet her heter et eller annet, og det ligger på Markusplassen det også. Flotte saker, men køen var lang og jeg hadde faktisk ingen interesse av å gå opp alle de trappene inni. Men flott var det å se på utenifra også.

Her ligger visstnok den fjongeste (i alle fall den dyreste) restauranten i Venezia. Vårt hotell lå på baksiden av dette huset gjennom en av buegangene og over en liten bro. Nærmere sentrum kom man vel ikke.

Tur til Venezia. 4 dager, og det var i grunnen OK. Så da fikk jeg se Markusplassen "au naturel" som det heter, og var i grunnen ganske fornøyd, fordi det var slett ikke så utrolig mye duer som jeg hadde fått beskjed om, ikke i det hele tatt. Dagen bildet ble tatt var det slett ikke varmt eller solskinn, men det kom etterhvert det! Her er Basilikaen, den var litt overveldende for meg, de er veldig glade i gull! Synes det blir litt i overkant, jeg liker bedre enklere kirker. Men flott å ha sett det hele. Forbudt å fotografere inne!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Guri,

dette er ingen kommentar, men et spørsmål. Jeg er redaktør for et tidsskrift og vil gjerne bruke et av dine bilder fra Sukkenes bro.

Kunne du kontaktet meg på Lene@margmedia.no så er det fint